FENIXSTORE.SE - webbutikens avtalsvillkor
28.03.2023

Allmänt

Dessa villkor tillämpas mellan Fenix Nordics (fenixstore.se) och webbutikens användare (”Kunden”) när Kunden köper produkter via fenixstore.se webbutik på webbplatsen fenixstore.se. Genom att köpa produkter i webbutiken godkänner Kunden dessa villkor och förbinder sig att följa dem.

Fenix Nordics förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor genom att meddela ändringarna i webbutiken. Kunden godkänner för var tid gällande villkor när denne handlar i webbutiken.

Utöver dessa villkor tillämpar webbutiken även Fenix Nordics allmänna villkor för webbtjänster.

Webbutiken upprätthålls av

FENIXSTORE.SE
Fenix Nordics (FO-nummer 2157862-9)
Besöksadress: Ahjokatu 13, 40320 Jyväskylä, Finland
Email: kundservice@fenixstore.se

Beställning

Varor beställs i webbutiken genom att lägga dem i varukorgen och betala dem i webbutikens kassa. Kunden uppmanas att kontrollera innehållet i varukorgen innan beställningen slutförs. En bindande, betalningspliktig beställning uppstår när kunden skickar sin beställning i webbutiken. Därefter skickas en beställningsbekräftelse och aktuella köpevillkor automatiskt till kundens e-postadress när beställningen har tagits emot. fenixstore.se har rätt av en motiverad anledning att avslå en beställning eller delar av den även efter det att beställningsbekräftelsen har skickats.

30 Dagar ångerrätt och fri retur

Privatkund har ångerrätt inom 30 dagar från produktens mottagande. Innan retur måste kundtjänst kontaktas och returer skall ske med Posten MyPack return. Varan skall returneras i original emballage, samt i oskadat och återsäljbart nyskick. Vid skada eller avsaknad av komponenter förbehåller vi oss rätten att reducera värde eller ej godkänna returen.

Vi kontrollerar alla varor innan vi skickar ut dem, men skulle varan vara skadad eller på något annat sätt defekt eller om du fått fel produkt eller fel antal så ber vi dig kontakta oss omedelbart (inom 7 dagar) via e-post eller telefon så att vi kan rätta till felet. Vi ersätter den felaktiga varan utan några kostnader för dig snarast som möjligt.

Om du vill returnera eller byta produkt, var vänlig och ta kontakt med oss via e-post: kundservice@fenixstore.se.

Vi ger dig instruktioner för returen och skickar dig de nödvändiga MyPack fraktsedel som behövs. Returen är gratis. Vänligt bifoga följande information:

• Anledningen till retur (ex. skada, oönskad, fel produkt)
• Namn och beställningsnummer

OBS! Att avstå från att hämta ut sin försändelse är inte en giltig ångerrätt. Läs mer under outlöst försändelse.

Leveranstid

Order där alla produkter finns i lager, mottagna före klockan 14.00 expedieras i regel samma dag, senast nästkommande vardag. Om produkt inte finns på lager eller leveranstiden avviker från vad som anges på hemsidan, kontaktar vi dig omedelbart. Normal leveranstid på lagerförda produkter är 3-4 arbetsdagar. Orderbekräftelse skickas via e-post och till den adress som uppgetts vid ordertillfället.

Om en eller flera produkter inte finns i lager, väntar vi med att skicka hela ordern tills dess att alla produkter åter finns i lager. Orderbekräftelse skickas via e-post och till den adress som uppgetts vid ordertillfället.

Dessa allmänna villkor (”villkoren”) gäller när du som konsument (”kunden”) gör en beställning via webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via Webbplatsen.

Såsom angivet ovan ingås avtal vid köp via webbplatsen mellan dig och fenixstore.se.

För att kunna beställa på webbplatsen måste kunden ha fyllt 18 år. Säljaren accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Säljaren förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Säljaren har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. All bildinformation på webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung.

Webbplatsen ägs av fenixstore.se. Innehållet på webbplatsen ägs av fenixstore.se eller dess samarbetspartners eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från fenixstore.se.

Fraktkostnad

• PostNord MyPack: 69kr
Paketet avhämtas från ditt lokala Postens MyPack-ombud. Du får ett SMS när paketet är klart för avhämtning.

• PostNord MyPack Home Delivery: 89kr
Inom Sverige levererar vi mottagarnas paket under dagtid på vardagar, mottagaren kan få sin hemleverans tidigast nästkommande vardag efter att ett tidsfönster har valts. Det finns vanligtvis flera tidsfönster att välja ifrån och varierar beroende på mottagarens adress. I alla större svenska städer erbjuds även hemleverans under kvällstid.

• PostNord Parcel Föreag: 99kr
Paketet levereras till adressaten på kontorstid. I tjänsten ingår en leverans. Förvaringstiden för försändelsen efter ett leveransförsök är den vecka då försändelsen anländer samt följande vecka.

Priserna

Alla priser inkluderar moms och samtliga betalningar debiteras i SEK.

Priserna anges exklusive frakt och andra eventuella hanterings- och tilläggskostnader, dessa anges separat i webbutikens kassa innan beställningen godkänns. Samma uppdelning visas även på beställningsbekräftelsen som skickas till Kunden.

Betalning

Kunden kan betala sin beställning i webbutiken via de betalningsalternativ som anges för Kunden. Betalningsalternativen bestäms efter innehållet i Kundens varukorg. Betalningar behandlas av våra betalningspartner Stripe. Du kan betala din order via kreditkort, Klarna, eller direktbetalning via bank.

Stripe är ett säkert och enkelt betalsätt. När du betalar din order med kreditkort direkt i fenixstore.se, tillhandahålls betaltjänsterna av Stripe. Din betalning behandlas direkt på sidan för Betalningar, vilket innebär att du inte omdirigeras till en extern betaltjänst. När du betalar din order med Stripe, godkänner du Stripes villkor, som du kan läsa här.

Kreditkort: Visa, MasterCard, American Express

I samband med betalningen är det även möjligt att använda eventuella förmånskoder som fenixstore.se erbjudit Kunden, som kan ge rätt till produkt- eller beställningsspecifik rabatt eller fri frakt.

Tillgång

fenixstore.se strävar efter att alltid ha korrekt och aktuell information om produkterna i webbutiken men kan inte garantera uppgifternas korrekthet och att produkterna är tillgängliga. Produkter som presenteras i webbutiken kan även vara slut för tillfället eller slutsålda.

Det kan hända att tillgängligheten för en vara som visas i webbutiken och i varukorgen ändras före eller efter betalningen. fenixstore.se kontaktar Kunden ifall det efter beställningens mottagande framkommer att fenixstore.se tillfälligt eller inte alls kan leverera den beställda varan. Om beställningen inte kan levereras alls, och Kunden inte godtar en ersättningsvara, återbetalar fenixstore.se hela beställningsbeloppet till Kunden.

Avbeställning

Kunden kan avbeställa sin beställning, om beställningen inte levereras i rimlig tid. Avbeställningen ska alltid göras skriftligt till kundservice@fenixstore.se. Vi strävar att kontakta kunden genom e-post om leveranstiden avviker från normala leveranstider. fenixstore.se förbehåller rätten att avbeställa beställningen och returnera pengarna till kunden.

Reklamation

Alla reklamationer mot beställningar eller leverans, ber vi att skickas skriftligt inom (7) dagar efter du mottagit leveransen till: kundservice@fenixstore.se.

Garanti

Garantitiden skiljer sig åt mellan olika produkter, detta specificeras i produktinformationen. Kontakta alltid fenixstore.se via kundtjänst innan du returnerar något. Vid garantiärenden står vi för returfrakten.

I garantifall skall produkt (mestadels endast de felande enheten) returneras till oss för forskning. När vi testat produkten och godkänner att varan är felaktig, ersätter vi den utan några kostnader för dig så snarast som möjligt.

Garanti gäller ej missbruk av produkten, installationsfel, produkten som har modifierats av kunden, underlåtelse att följa bruksanvisningen, eller andra felaktiga handlingar som har skadad produkten.

Dataskydd

Fenix Nordics, fenixstore.se samlar upp uppgifterna om sina kunder och webbutikens användare, för att kunna erbjuda åt sina kunder den bästa möjliga serviceupplevelsen. Kunduppgifterna används bl.a. för att leverera en trygg service samt för att utveckla webbutiken och kundtjänstkvaliteten.

Fenix Nordics, fenistore.se respekterar kundernas integritet, och använder de samlade personuppgifterna bara för de ändamålen som beskrivits i vår dataskyddsbeskrivning. Fenix Nordics varken säljer eller överlämnar kunduppgifterna vidare i andra sammanhang än beskrivits i den sjunde punkten i beskrivningen.

Kunden måste godkänna dataskyddsbeskrivnings villkor (läsa villkor) för att kunna använda fenixstore.se:s service.

Garantin täcker produkten och någon frakt. Utbyte av produkten sträcker ej den ursprungliga garantiperioden.

Ansvar för sakskada orsakad av godset

Köparen skall hålla säljaren skadeslös i den ut-sträckning säljaren åläggs ansvar gentemot tredje man för sådan skada eller förlust, som säljaren inte ansvarar för gentemot kunden enligt andra och tredje styckena i denna punkt.

Säljaren ansvarar inte för skada som godset orsakar
a) på fast eller lös egendom om skadan inträffar då godset är i köparens besittning, eller
b) på produkter framställda av köparen eller på produkter i vilka köparens produkter ingår, eller för skada på fast eller lös egendom som dessa produkter orsakar på grund av godset.

Säljaren ansvarar inte i något fall för produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan ekonomisk följdförlust.
Nämnda begränsningar i säljarens ansvar gäller inte om han gjort sig skyldig tillgrov vårdslöshet.
Framställer tredje man krav mot säljaren eller köparen på ersättning för skada eller förlust som avses i denna punkt, skall andra parten genast underrättas härom.

Force majeure

Fenix Nordics, fenixstore.se frånsäger sig allt ansvar för leveransförseningar eller andra avtalsbrott som beror på oöverstiglig hinder (force majeure).

Tillämplig lagstiftning och behörig domstol

På dessa villkor tillämpas Finlands lag, utom dess lagvalsbestämmelser, såvida ingenting annat föranleds av tvingande lagstiftning i Kundens hemort.

Avtalsparterna ska i första hand sträva efter att genom förhandling lösa eventuella tvister som gäller dessa villkor eller deras tillämpning. Tvister som inte kan lösas genom förhandling mellan avtalsparterna ska lösas vid Helsingfors tingsrätt i Finland. Kunden har dock alltid rätt att hänskjuta tvistlösningen till en domstol på sin hemort eller någon annan instans som behandlar konsumenttvister. I Finland är Konsumenttvistenämnden en sådan instans. Innan kunden går till domstol eller någon annan instans som behandlar konsumenttvister rekommenderas att Kunden först kontaktar konsumentrådgivningen i sitt eget land.

Kunden har även möjlighet att få en tvist gällande köp via webben prövad genom alternativ tvistlösning utanför allmän domstol via Europakommissionens webbaserade ODR-forum för tvistlösning (ODR = Online Dispute Resolution). Mer information om ODR-forumet finns här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage