Din Varukorg

Garanti och retur

FENIXSTORE.SE följer de ansvar som anges i konsumentskyddslagen.

Garantitiden varierar mellan olika produkter, som specificeras i produktinformationen. Garantitiden börjar från datumet på kvittot. Vid garantianspråk skickas produkten, i huvudsak endast den komponent som misstänks vara defekt, till oss för undersökning. Den repareras vanligtvis eller ersätts med en helt ny om garantin är berättigad. Vi täcker returfrakten för garantifall inom Sverige. Kunder utanför Sverige ansvarar för alla fraktkostnader och relaterade utgifter. Spara kvittot eftersom det krävs för garantianspråk.

Garantin täcker material- och arbetsdefekter. Garantin täcker inte felaktig användning av produkten, normalt slitage eller förbrukningsdelar som O-ringar och tätningar, kundmodifierade produkter, installationsfel, skador orsakade t.ex. av läckande batterier, försummelse av instruktioner eller skador på produkterna orsakade av andra felaktiga åtgärder. Garantin täcker defekta komponenter, relaterat arbete och fraktkostnader inom Sverige. Garantin täcker inte eventuella installationskostnader för den ersatta delen som täcks av garantin. En produktgarantiersättning förlänger inte den ursprungliga garantiperioden för produkten.

Alla tvister relaterade till beställningen eller leveransen måste lämnas in inom sju dagar efter mottagandet av beställningen till vår kundtjänst.

30-dagars ångerrätt och gratis retur

Vi erbjuder full 30-dagars ångerrätt istället för de 14 dagar som anges i konsumentlagen! Om produkten inte motsvarar dina förväntningar eller om du ändrar dig kan du returnera produkten du har beställt.

Om ditt ärende gäller garanti eller klagomål, vänligen kontakta vår kundtjänst innan du returnerar några produkter. Detta gör att vi kan behandla din retur snabbt och smidigt.

Innan du returnerar, kontakta vår kundtjänst på kundservice(at)fenixstore.se. Kundtjänst ger information om hur returen ska genomföras. Observera! Produkten måste vara återförsäljningsbar (produkten får inte ha använts på något sätt, den måste vara felfri och den måste returneras i oskadat originalförpackning om möjligt). Vi förbehåller oss rätten att inte godkänna returen om produkten inte är helt återförsäljningsbar.

Observera! En beställning måste alltid hämtas från uthämtningspunkten, även om den ska returneras. Att vägra hämta din beställning är inte en giltig ångerrätt.

Om det finns något problem med produkten, vänligen kontakta oss först genom att skicka in en serviceförfrågan här eller skicka ett e-postmeddelande till kundservice(at)fenixstore.se.

  • Varorna måste vara felfria, oanvända och i originalförsäljningsförpackning. Alla medföljande etiketter, tags och instruktioner relaterade till produkten måste inkluderas. Observera att t.ex. förpackningen för en ficklampa är lampans försäljningsförpackning och kan därför inte användas som ett postpaket.
  • Returfrakt är gratis för våra leveranser inom Sverige. För kunder från andra länder är kunden ansvarig för returfrakt och eventuella relaterade kostnader.
  • Ångerrätten gäller även för rabatterade produkter.
  • Ångerrätten gäller inte för graverade eller andra individualiserade produkter.
  • Ångerrätten gäller endast om produkten är i originalskick.
  • För obeställda eller outlämnade leveranser debiterar vi kostnader. Kostnaderna består av det standardpris för den valda leveransmetoden + returavgiften, vilket är samma som den ursprungliga fraktkostnaden för beställningen.
  • För returer som inte uppfyller returvillkoren eller är obefogade, kommer vi att skicka tillbaka produkten/produkterna till dig och även ta ut hanterings-, retur- och fraktkostnader (200 SEK).

Hur returnerar jag produkten?

  1. Fyll alltid i produktreturformuläret här, så får du en returlapp. Returen är gratis inom Sverige. Kunder utanför Sverige ansvarar för alla fraktkostnader och relaterade utgifter. Observera att vi inte ersätter några fraktkostnader om du inte använder vår returlapp, t.ex. om du betalar för frakten själv.
  2. Paketera produkten i dess originalförpackning och i samma box vi skickade den i (om möjligt). Märk inte eller tejpa på returlappen eller produktförpackningen!
  3. Gå till närmaste Postnord servicepunkt med sändningen. Spara ditt kvitto tills returen har behandlats och godkänts!

Det tar upp till 14 dagar från den tid du lämnar in ditt paket till logistikpartnern tills returen behandlas i vårt lager. Även om spårningslänken visar att din retur redan har mottagits av oss, kan vi behöva denna tid för att behandla din retur. Därefter kan det ta upp till 5 dagar innan du ser din återbetalning på ditt konto.