Din Varukorg

Garanti och retur

FENIXSTORE.SE iakttar det ansvar för fel som föreskrivs i konsumentskyddslagen.

Garantitiden skiljer sig åt mellan olika produkter, detta specificeras i produktinformationen. Garantiperioden börjar från datumet på kvittot. Vid garanti skickas produkten, det vill säga i praktiken endast den komponent som misstänks vara trasig till oss för undersökning och den repareras vanligtvis eller ersätts med en helt ny om garantin är motiverad. Vid garantiärenden står vi för returfrakten. Spara kvittot väl då det krävs vid reklamation.

Garantin täcker inte missbruk av produkter, produkt som modifierats av kunden, installationsfel, försummelse av instruktioner eller skador på produkter orsakade av andra felaktiga åtgärder. Garantin inkluderar en trasig komponent och eventuella fraktkostnader. Garantin täcker inte de eventuella om- installations kostnader för den utbytta delen som omfattats av garantin. En produkt garantiersättning förlänger inte produktens ursprungliga garantiperiod.

Alla bestridningar relaterade till beställningen eller leveransen begärs att skickas inom sju dagar efter mottagandet av beställningen till vår kundtjänst.

Obs! En order måste alltid hämtas ut från utlämningsstället, även om den ska returneras. Att avstå från att hämta ut sin order är inte en giltig ångerrätt.

30 dagars ångerrätt och fri retur (Sverige)

Vi erbjuder hela 30 dagars ångerrätt i stället för 14 dagar som är skriven i konsumenträtt! Om produkten inte motsvarar dina förväntningar eller om du ändrar dig, kan du returnera produkten du har beställt.

Om ditt ärende gäller garanti eller ett klagomål, kontakta vår kundtjänst först innan du returnerar några produkter. Då kan vi behandla din retur snabbt och smidigt.

Innan retur kontakta vårt kundservice på kundservice@fenixstore.se. Kundservicen ger information om hur returen sker. Obs! Produkten måste vara återförsäljningsbar (produkten får inte ha använts på något sätt, den ska vara felfri och den ska returneras i oskadat originalförpackning om möjligt). Vi förbehåller oss rätten att inte godkänna returen om produkten inte är helt återförsäljningsbar.

Om det finns något fel på produkten, vänligen kontakta oss först genom att göra en serviceförfrågan här eller genom att skicka e-post till adressen kundservice(at)fenixstore.se.

  • Varorna måste vara felfria, oanvända och i originalförsäljningsförpackning. Alla medföljande etiketter, lappar och instruktioner relaterade till produkten måste vara inkluderade. Observera att till exempel förpackningen för en ficklampa är lampan's försäljningsförpackning och kan därför inte användas som en postförpackning.
  • Returfrakten är gratis för våra sändningar i Sverige. För kunder från andra länder står kunden för returfrakten.
  • Ångerrätten gäller även för rabatterade produkter.
  • Ångerrätten gäller inte för graverade eller andra individuella produkter.
  • Ångerrätten gäller endast om produkten är i originalskick.
  • För ej avhämtade eller ej mottagna försändelser debiterar vi kostnader. Kostnaderna består av det valda leveranssättets standardpris + returkostnaden, vilket är samma som den ursprungliga fraktkostnaden för ordern.
  • För returer som inte uppfyller returvillkoren eller är obefogade, skickar vi tillbaka produkten/produkterna till dig och debiterar även hanterings-, retur- och fraktkostnader (200 kr).

Hur returnerar jag produkten?

  1. Fyll alltid i formuläret för produktretur här, och du kommer att få en returetikett. Returen är kostnadsfri. Observera att vi inte ersätter några fraktkostnader om du inte använder vår returetikett, till exempel om du betalar för frakten själv.
  2. Packa produkten i sin original förpackning och även i samma låda vi skickade den i (om möjligt). Märk eller tejpa inte på retursedeln eller produktförpackningen!
  3. Gå till närmaste Postnord-serviceställe med försändelsen.  Spara ditt kvitto tillsreturen har blivit behandlad och godkänd!

Det tar högst 14 dagar från det att du lämnar in ditt paket hos logistikpartnern till dess att returen hanteras i vårt lager. Även om spårningslänken visar att din retur redan har mottagits av oss kan vi behöva denna tid för att behandla din retur. Det kan därefter ta upp till 5 dagar innan du ser din återbetalning på ditt konto.